Slik velger du toppturski

Slik velger du toppturski

Det finnes stadig flere toppturski å velge mellom, men dessverre finnes det ingen som er best til absolutt alt. Det er svært mange faktorer som spiller inn, vi skal prøve å guide deg inn på rett spor (pun intended). 

Vi bor i et av verdens beste land å stå på ski i. I Norge får vi masse snø i store deler av landet, og har i tillegg en veldig lang sesong – hvor de ivrigste kan stå på ski hele året.

Vi har også mye lett tilgjengelig skiterreng; nesten uansett hvor man bor i Norge har man fjell og skimuligheter en liten snartur unna. Dette gjør at interessen for toppturer om vinteren naturligvis er veldig stor, og har vokst noe enormt de siste årene.

Det er mye forskjellig utstyr der ute, og ikke minst veldig mye bra.

I denne bloggen ønsker jeg å dele mine personlige erfaringer og meninger, som kanskje vil gjøre det hakket enklere for deg å velge dine nye toppturski.

Hva bør man tenke på når man velger ski?

Det er fire hovedfaktorer som avgjør hvordan en ski vil oppleves. 

Vekt

Vekt er naturligvis veldig viktig på en toppturski, og er mye av grunnen til at denne type ski i det hele tatt har fått sin egen kategori. Her kjemper produsentene hvert eneste år om å kutte mest mulig vekt, og å bevare mest mulig kjøreegenskaper. Her har det skjedd utrolig mye de siste årene, og man kan få veldig lette ski med utrolig gode egenskaper til nedkjøring.

Men, vekt har likevel mye å si for skienes egenskaper når du stuper nedover et fjell. Tradisjonelt sett vil en lettere ski være noe mindre tilgivende, oppleves mindre dempet og fartsstabil enn en litt tyngre ski. Dette er tommelfingerregler som er greie å ta med seg når man velger sin neste toppturski.

Det er også viktig å huske at nedkjøringen er det siste man gjør på toppturen. Selv om en litt tyngre ski kanskje vil gjøre at du bruker noen minutter mer på turen opp, er det turen ned som sitter ferskest i minne når du kommer ned igjen til bilen og er full av adrenalin. Da vil man ha hodet fullt av gode minner om fine puddersvinger og gledesbrøl, ikke tunge bein og melkesyre. 

Spenn

Det er mange betegnelser her som blir kastet rundt hos skiprodusentene. Rocker – eller «reverse camber» som det også kalles – ble introdusert først av K2 i 2006, når Shane Mcconkey ble inspirert til å lage sin nye proffmodell etter å ha montert skibindinger på et par vannski. Og det finnes egentlig ingen bedre måte å beskrive hvordan denne teknologien funker. Rocker gjør skien mer «bananski», og hjelper deg  å flyte bedre i løs snø. En ski med rocker vil føles mer surfete, og ofte være mer tilgivende.

Men mye betyr ikke nødvendigvis bedre; med mye rocker kan en ski miste viktige egenskaper på hard snø, og kan oppleves vibrerende og stressa på hardt underlag. Her er det viktig å finne en middelvei som passer ditt bruk.

Tommelfingerregel: Mer rocker om du stort sett er ute på pudderdager, moderat rocker om du ønsker en ski med gode egenskaper på hele fjellet.

Tradisjonelt spenn, eller «camber» er det spennet som man er vant til å se på tradisjonelle ski. En ski med tradisjonell spenn under vil gi deg bedre kantgrep på hardt underlag, og mange opplever skien som mer livlig. Frikjøringsski uten noen form for tradisjonelt spenn under ble veldig vanlig i rockeren sine yngre dager, mens de i dag er blitt en sjelden vare. Med moderne teknologi er det blitt mulig å gi en ski det beste av begge verdener.

Moment Skis lager ski med en teknologi kaldt «Triple Camber». Her har skien veldig moderat «camber» på midten, og 2 mindre områder med spenn nærmere tuppene på skien. Dette gjør at skien fungerer litt som et taggete knivblad, og vil bite bedre på hardt føre selv med veldig moderat spenn under. Moment sin «Deathwish» er blitt veldig populær for dette, og i de senere årene «Deathwish Tour» som også har vist at dette er en veldig fin egenskap å ha på vei oppover.

Black Crows er også blitt kjent de siste årene for å lage store frikjøringsrettede pudderski som har det beste av begge verdener. Deres storfavoritt Atris har solid rocker i front, moderat rocker bak og tradisjonelt spenn under. 

Bredde

Kanskje den egenskapen ved en ski som blir diskutert mest opp og ned på internettforum og andre diskusjonsfora.

Her henger det også igjen mye meninger og frykt fra de tidene hvor de brede skiene begynte å komme, og de kun var ment for en ting: dype pudderdager.

De bredere skiene i dag er blitt veldig bra – og gode allroundegenskaper for de som jakter snø i fjellet hele sesongen.

På toppturski anbefaler vi en bredde rundt 100mm. Litt bredde på skien gir deg minimalt med ulemper på de dagene med hardere snø, men vil gi deg mye glede og flyteevne på de dagene med myk snø.

Tommelfingerregel: Rundt 100mm for en god allround ski. Om vekt er en viktig prioritet kan man velge noe under dette, eller om skien stort sett brukes på hardere underlag og gjerne sent på sesongen.

Vår mestselgende toppturski fra forrige sesong var Moment Wildcat Tour 108, en ski med veldig bra midtbredde for "allslagsforhold" og alle typer snø. 

Sidecut / Innsving

Kanskje den delen av skidesign som har blitt trikset og testet mest med oppigjennom årene.

Her kommer det stadig fremdeles nye varianter.

I korte trekk gir en ski med mer innsving bedre egenskaper på hardt føre, men vil bli mindre tilgivende og hekte lettere i løs snø. De fleste skiprodusenter har derfor endt opp sånn noen lunde på midten; en rolig innsving på skiens design gjør at den flyter godt og oppleves lettkjørt i løs snø, men vil likevel være solid og gi deg godt grep på hardere føre.

Det finnes også varianter av dette, med feks «early taper». Dette er en type design hvor det bredeste punktet på tuppen av skien flyttes noe bakover. Resultatet her blir at man kan ha en bred ski med noe lavere svingradius enn en tilsvarende ski hvor det bredeste punktet er helt fremme. Skien vil også få lettere svingvekt, og oppleves ofte å hekte mindre i løs snø.

Gode eksempler her er ski fra «pudderekspertene» DPS, som muligens lager verdens råeste pudderski. Disse skiene har en noe spesiell form som skiller seg ut. De skiller seg også ut på flyteevne og morrofaktor på de dypere dagene, hvor du får dratt ut det absolutt ytterste av hva en moderne pudderski kan tilby.

Velg en ski for ditt bruk

I jungelen av valg, er det greit å huske på hvorfor du ønsker å gå topptur i vintersesongen. Er det for å jakte god snø, burde du velge en ski som er mer kjøreorientert. Er det viktigste for deg å komme deg ut på tur og jakte høydemeter, kan du tillate deg å ofre noe kjøreegenskaper for en lettere ski.

Om det er din første sesong og du er litt usikker, ikke vær redd for å kalle deg en nybegynner. Prøv en gylden middelvei; kjøp en middels lett ski med gode kjøreegenskaper, og bruk dine første sesonger på å finne ut hva som passer for deg.

Her finnes det utrolig mange gode alternativer innen kategorien. Black Diamond Helio, Armada Tracer og Black Crows Camox, er bare noen eksempler på ski som vil gjøre deg storfornøyd. 

Husk! Den absolutt største feilen du kan gjøre på din jakt etter toppturski er å ikke kjøpe toppturski. Skulle du trenge hjelp med valget, ikke nøl med å ta kontakt! Send meg gjerne en epost her eller ring meg på 974 01 564. 

God tur! 😊

/Hansi

 Hans Frederik Bjarkøy